Najbolja ulja za kuhanje i prženje: Zbog zdravlja je bitno da naučite razliku

Izvor: pexels


Sa sve većim brojem namirnica koje su nam dostupne, ponekad nije lako razabrati koje od njih zapravo pripadaju na popis zdrave prehrane. Posebno je škakljivo s uljima od kojih se neka ne bi trebala previše koristiti u svakodnevnoj prehrani. Postoji različite vrste ulja te je velika razlika u rafiniranim industrijskim uljima te prirodnim, hladno prešanim uljima koja mogu imati velike dobrobiti za naš organizam.


Biljna ulja se mogu koristiti sirova, a postoje i najbolja ulja za kuhanje i pečenje. Dakako, postoji i lista onih koje bi bilo dobro izbjegavati u prehrani. Među namirnicama koje se ne bi trebale naći u prevelikoj količini na našem jelovniku su zasićene masnoće te procesirana hrana. Upravo one mogu utjecati na povećanje lošeg kolesterola, a koji može postati jedan od krivaca za bolesti srca i krvnih žila.

Vrste ulja koje nemaju visoku razinu zasićenih masnoća bi se trebala koristiti za kuhanje i pečenje. O tome koje je ulje najbolje za kuhanje će ovisiti i količina prirodnih sastojaka te onih dodanih gdje bi u računici trebalo biti puno manje od prirodnih.

Najbolja ulja za kuhanje
Kod ulja za kuhanje bilo bi dobro znati točku sagorijevanja kako bi prije korištenja znali trebate li ga koristiti na nižim ili visokim temperaturama. To vam može pomoći i odrediti za kakva jela ćete ga koristiti. Većina hladno prešanih ulja su bolja za korištenje kao začini ili za kuhanje na nižim temperaturama.

U nastavku donosimo vrste ulja koje su najbolje za kuhanje.

Djevičansko maslinovo ulje jedno je od najpoznatijih u Hrvatskoj, a i sama Hrvatska je posebno poznata po najkvalitetnijim maslinovim uljima. Ova zdrava masnoća sadrži antioksidanse te ima protuupalna svojstva. Ne preporučuje se za prženje već za kuhanje ili korištenje u sirovom obliku za salate. Ovo ulje za kuhanje bi se trebalo koristiti samo na niskim temperaturama ili za završavanje jela. Prilikom kupovine pripazite da se radi o čistom djevičanskom maslinovom ulju. Točka sagorijevanja mu je na oko 320°C, a treba se čuvati na sobnoj temperaturi.

Kokosovo ulje
Kao dobra alternativa rafiniranom suncokretovom ulju koje se vrlo često koristi može biti kokosovo ulje za kuhanje. Ovo se ulje preporučuje za izradu slastica, salata, umaka ili kod kuhanja, no za prženje i pečenje bi bilo dobro odabrati neko drugo. Okus mu nije intenzivan te će ga drugi sastojci brzo prekriti. Bolja opcija je nerafinirano, djevičansko kokosovo ulje koje sadrži masnoće koje se lakše pretvaraju u energiju te koje može pomoći u gubitku kilograma.

Međutim, kokosovo ulje ne treba konzumirati u velikim količinama jer sadrži više zasićenih masti od primjerice, maslinova ulja. Ova vrsta ulja za kuhanje sagorijeva na 280-365°C.

Suncokretovo ulje
Iako se najčešće koristi u kuhinjama, rafinirano suncokretovo ulje nikako nije dobra opcija za kuhanje, prženje ili uopće konzumiranje. No, hladno prešano ulje suncokreta može imati velike dobrobiti za organizam. Ono je bogato vitaminom E i esencijalnim nezasićenim masnim kiselinama. Ova vrsta ulja za kuhanje se može koristiti na nižim temperaturama te pri završetku kuhanja ili kao dodatak salatama.

Bučino ulje
Čisto i prirodno bučino ulje bilo bi šteta koristiti za prženje na visokim temperaturama jer će time izgubiti većinu od brojnih nutrijenata koje sadrži. Među nutrijentima su vitamini K, A i E te omega-3 i omega-6 masne kiseline. Ova vrsta ulja najbolja je za kuhanje juha, salate i završetke jela. Ima intenzivan okus te može biti dobar dodatak krem juhama.


Najbolja ulja za pečenje
Mnoga sirova ulja gube svoja svojstva prilikom korištenja na visokim temperaturama koje se koriste za prženje i pečenje. Iz tog razloga se za takva jela preporučuje korištenje rafiniranih ulja koja imaju višu točku sagorijevanja. Uz to postoje i druge vrste ulja za pečenje.

Ulje kanola
Kanola ulje proizvodi se od biljke kanole koja spada u porodicu kelja, brokule i cvjetače. Bogata je omega-3 i omega-6 masnim kiselinama te ima vrlo blag okus. Može se koristiti za kuhanje, ali i kao ulje za pečenje jer ima visok stupanj stabilnosti. Obično se koristi za pečenje slastica, ali može se koristiti i kod drugih jela jer ima slab okus.

Sezamovo ulje
Uz kokosovo ulje, ulje sezama se često koristi u azijskoj kuhinji. Dobar je izvor antioksidansa i omega-6 masnih kiselina te je pogodan za srce i krvne žile. Najčešće se koristi za brzo prženje ili kuhanje. Može biti slabijeg okusa te se takva vrsta ulja koristi za prženje, dok se ono tamnije, jačeg okusa, obično dodaje jelima nakon kuhanja kao začin.

Palmino ulje
Palmino ulje je odlična alternativa suncokretovom ulju kod prženja. Proizvodi se od pulpe plodova palme ili od koštica. Sadrži visok postotak zasićenih masti, vitamine E i A te se može koristiti kao ulje za pečenje. Točka sagorijevanja mu je oko 430-455°C.

Ulje koje ne bi trebalo kuhati i pržiti
Dok postoji popis ulja koje je dobro za kuhanje i prženje, postoje ona koja na visokim temperaturama izgaraju štetne sastojke i koja se za te svrhe ne bi trebala koristiti. Osim toga, mnoga djevičanska ulja, posebice ona hladno prešana, gube većinu svojih svojstava za vrijeme pečenja ili kuhanja na višim temperaturama.

laneno ulje – izgubit ćete sve esencijalne kiseline

ulje konoplje – odličan kao začin, gubi nutrijente kuhanjem

orahovo ulje – postaje gorko i gubi nutrijente na visokim temperaturama

biljna ulja – imaju niske točke sagorijevanja i nisu pogodne za kuhanje

Onda, na kojem ćete vi ulju kuhati ili pržiti?

N1


Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *